Боян

8 март 2009

Напоследък живопистта се опитва да уреди отношенията си с фотографията на друга плоскост. Масовизира се практиката да се прерисуват снимки. Най-мащабен от известните ми проекти е този на Дмитрий Врубел. Руският художник в продължение на няколко месеца преглежда фоторепортажи на световните агенции, подбира снимков материал и подходящи библейски цитати, пренася фотографиите на огромни винили и ги „дорисува“ с акрилни бои. Работите бяха показани преди време в галерия на политолога Марат Гелман, сега (пак с участието на Гелман) са изложени в пригодената за музей на съвременното изкуство сграда на Речната гара в Перм.

В нюйоркската галерия Andrea Meislin (открита през 2004 г. със задачата да демонстрира пред публика произведения на „базирано върху фотографията“ съвременно изкуство) в началото на месец март можеха да бъдат видяни портрети, нарисувани от българина Боян. Боян е роден през 1975 г. във Видин, подробни сведения за него сайтът на галерията не дава.

Боян също използва фотографиите като изходен материал. Дори не е виждал много от изобразените личности. Портретите изглеждат изкривени, гротескни, но трогателно уязвими, интимни, човешки. Акцентът е поставен върху очите. Арт-критиците посочват, че всепроникващият поглед от платното може да ни накара да разберем убиеца от разказа на Едгар Алън По „The Tell-Tale Heart“ (човекът е с психически отклонения и убива старец с перде на окото, защото му се струва, че въпросното око го дебне като хищна птица).

Впрочем, идеята да се използват снимки също е наситена с философски внушения. Смята се, че използването на фотографии е опит да се подчертае границата между частното и публичното, между интимното и баналното (ако приемем, че това е границата между живописния портрет и фотографския). Хората от портретите са едновременно жертви и превръщат другите в жертви (аналогията с убиеца на По). Изглежда темата за виктимизиращата сила на жертвите е много актуална напоследък).

И още нещо казват критиците: работите на Боян се опитват да възвърнат индивидуалността, да я спасят от бруталността на обезличаването и в същото време показват, че това спасение е невъзможно.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: