Френска чалга

22 септември 2008

Сега да не рече някой, че ще плюя френците. Или чалгата. При все резервите си към едното и неприязънта си към другото, – даже напротив.

Някой чувал ли е за Les Pires? Е, няма ги вече (като група). Повече от 10 години ги няма. Les Pires („Най-лошите“) са французи, които правеха циганска музика (от най-високо качество, IMHO). В размер 7/8, чалга. Искате ли да чуете? Ще ви дам линк към MP3-записи на един от албумите им – „En Piste“ („По пътя“). Признавам – не знам как стои въпросът с авторските права, защото записите са хоствани на (предположително) руски сървър. А защо албумът може да е качен на руски сървър, питате ли се? Заради шестото парче – абсолютен хит сред руските интелектуални среди. Забележете – не е пазарен удар, линкът върви от уста на уста, oops!, от блог на блог. Но е хит. Чуйте го.

И ако се чудите защо, аджеба, това нещо е хит, ще ви кажа – заради текста. Текстът е написан от Julie Groen. Google не казва коя е тя, как така пише на руски и то на руски като на майчин език. Текстът е умопомрачителна дефиниция на чалга-живота. Ако изкуството казваше всичко в прав текст, май нямаше да е точно изкуство. Затова тълкувайте, както ви харесва.

[Мизерен опит за превод:

Аз на чердака лежа си просто ей така,

ще си пукна от скука, защо бе, Божке, кажи.

Изведнъж чувам совите нежни зад мен

у-юй, и душата веч по-весело си живей,

а-лай-лай-лай, по-весело се живей.

Аз си вървя по пътя към авера-апаш,

чоглаво ми е из този чужди край.

Изведнъж чувам совите нежни зад мен

у-юй, и душата веч по-весело си живей,

а-лай-лай-лай, по-весело се живей.

Аз на въжето вися, краката се клатят.

Ще ми се да имаше повечко въздух сега.

Изведнъж чувам совите нежни зад мен

у-юй, и душата веч по-весело си живей,

а-лай-лай-лай, по-весело се живей.

Аз в казана си вря за тоя дяволски пир,

да плувам няма защо, ни светлик, ни глава…

Изведнъж чувам совите нежни зад мен

у-юй, и душата веч по-весело си живей,

а-лай-лай-лай, по-весело се живей.

Аз на чердака лежа си просто ей така,

ще си пукна от скука, защо бе, Божке, кажи.

Изведнъж чувам сови нежни зад мен,

у-юй, да запеем с теб „е-ла-ла-ла-лай-лай“,

казвам на совата аз.]

Какво повече да кажа?

2 Responses to “Френска чалга”

  1. kenkal Says:

    Такава чалга и аз бих слушала. Поне има какво да тълкуваш.
    Мнооого е далеко от нашата.=/

  2. illa Says:

    Щях ли да поствам линка, ако не беше така🙂


Вашият коментар

