Лошото поведение

13 ноември 2007

„Дълго време педагози и психолозите се страхуваха, че децата с поведенчески проблеми са обречени да изостават в горните класове. Но две нови изследвания показват, че тези страхове са преувеличени“ – „Учениците с лошо поведение не са обречени“, казва статия в The New York Times. Benedict Care разказва, че ако едно дете в детската градина е непослушно и даже агресивно, това не означава, че в училище то ще изостава от съучениците си. [Ако е оценявано според знанията си, ще рече – справедливо, и ако някой пишман-педагог не му е лепнал етикета на неспасяем – б.м.] Причините за агресивно поведение не е задължително да са плод на лош пример в семейството, не е задължително да са социални. Възможно е те да се дължат на чисто биологични причини. Или пък просто възрастните (психолози, учители, родители) да имат неадекватни очаквания за развитието на децата. Малчуганите, които прекъсват учителя, смущават урока, не спазват правилата и даже се бият, пишат и четат точно толкова добре, колкото и децата с примерно поведение и аналогични способности.
Но емоционалните проблеми, които са породени от това поведение, не са дреболия и не бива да се пренебрегват. Възможно е агресивността и смущенията в концентрацията на вниманието да се дължат на временно забавяне в развитието на някои мозъчни дялове, което (като правило) по-късно се наваксва от само себе си или с помощта на медикаменти.
Любопитното е, че макар поведението да не се отразява върху успеваемостта на учениците от началните класове, то математическите способностти се оказват много по-значим фактор: колкото по-високи оценки имат децата на 5-6 години по математика, толкова по-висок е общият им успех в основното училище. Изводът е, че в началните класове трябва да се наблегне малко повече на аритметиката. Както и този, че учителите и възпитателите не бива да се оправдават с непослушността на детето, ако то не усвоява добре материала. Освен това! Както и предполагах )) Отклоненията в мозъчното развитие не могат да бъдат диагностицирани с помощта на някаква серия изображения [теста на Роршах?]

Powered by ScribeFire.

8 Коментари “Лошото поведение”

  1. smiling Says:

    Illa, благодаря за този пост; темата ми е изключително интересна и я следя

  2. illa Says:

    Драго ми е, че постът не е безполезен. Аз също се интересувам от темата, макар да не я следя активно и попадам на статии по нея по-скоро случайно.

  3. Eneya Says:

    Мм, искам да видя повече за теста на Ришарх, но съм по средата на сесия и нямам време за ровене. Прати ми линк, два, моля те..
    Мерси, поздрави.

  4. illa Says:

    😦 Това, за теста на Роршах е в ей такива скоби: [], щото си е мое предположение… Съжалявам, че съм те подвела! Мизерните ми познания по психология ме подтикнаха да си мисля, че той е най-популярният тест с изображения, та затова така. Нямам линк 😦 Ако ти е нужно за сесията, мога да поема ангажимента да поровя. Ако не – като свърши, та да е на спокойствие?

  5. pierrot Says:

    Привет Ила!
    Статията наистина е интересна, и то във връзка с все – по зачестилите случаи на проявени девиации в поведението на децата. Предучилищните занимания например по математика действително съсредоточават мисълта и я правят много по – концентрирана : на детето не са нужни много обяснения за да си направи извод и да разбере нещо. А едно съобразително дете би било многократно по – емоционално стабилно.
    А доколко лошото поведение влияе в образованието – нека се раздели лошо от вандалско например… Относително е.

  6. illa Says:

    Да, всичко относително. Много е сложно да се изведе някакво общовалидно правило. Затова е трудно да си педагог, смятам. И малко от учителите се справят, струва ми се. Може и да греша.
    Колкото до връзката между съобразителността и емоционалната стабилност – дали е толкова пряка? Не знам.

  7. pierrot Says:

    Малко от учителите искат според мен и са достатъчно големи хора за да могат да дават знания и да възпитават. За съжаление.
    Но според мен изходната точка следва да е, че няма лошо дете (до определена възраст), а недостатъчно разбрало и гледано.

  8. illa Says:

    Не знам дали няма лоши деца. Аз не съм срещала такива, но нищо не бива да се изключва 🙂 (Дано не звучи цинично – не би трябвало. Просто допускам, че е възможно да има и лоши деца, в единични случаи…)
    Колкото до възрастните (учители, родители и всички останали) – никой не е безгрешен. И при желание, и при знания, пак са възможни грешки с огромни последици за децата. За съжаление.


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: