Пак за Айн Ранд

16 септември 2007

Ayn Rand’s Literature of Capitalism

Published: September 15, 2007

Ayn Rand’s “Atlas Shrugged,”a glorification of the right of individuals to live entirely for their own interest, influenced Alan Greenspan and others.


Не съм икономист, нито почитател на литературния талант на Айн Ранд. Но не бих отхвърлила с лека ръка казаното от нея. Защото не виждам нищо лошо в егоизма по принцип.
Обаче не мога да си отговоря на един въпрос. Да речем, егоизмът на шофьора на маршрутката е този, който му позволява да пуши – въпреки забраната и въпреки създаваното неудобство за (някаква) част от пътниците. Егоизмът на някой съсед е този, който му позволява да мие колата си под прозореца ми в неделя преди съмване, да отвори всичките четири врати на возилото и да увеличи децибелите на уредбата до крайна степен, защото шумът, който произвеждат разните му маркучи, кофи и прочее хигиенен инвентар, му пречи да се наслади на чалгата.
Та – какво ми позволява моят собствен егоизъм?

Powered by ScribeFire.

5 Коментари “Пак за Айн Ранд”


  1. В света на Ейн Ранд няма забрана за пушене, но няма и забрана за конкуренция при маршрутките. Второто има тенденция да намалява произвола на доставчика спрямо купувача. Или дори да го премахва изцяло.

  2. longanlon Says:

    Много хора погрешно интерпретират понятието „егоизъм“.

    Казваш, че егоизмът кара съседа да си надува музиката – аз казвам, че глупостта го кара да прави така. Ако той беше просто егоист (а не тъп егоист) и мислеше за собственото си благо, той щеше да вземе пред вид, че ако нарушава покоя на съседите си, ще има проблеми с тях и не би го правил. Ако шофьорът в маршрутката бе само егоист, а не просто тъп, щеше да му стане ясно, че ако не пуши ще има повече клиенти и съответно по-голяма печалба.

    Моето мнение стига дори още по-далече – аз смятам, че егоизмът е естественото човешко състояние. Алтруизъм просто не съществува изобщо и той е някаква изкривена форма на егоизъм, защото даже и да се грижиш за благото на другите, ти го правиш защото така ти харесва, защото получаваш морално удовлетворение от това – следователно пак ТИ и твоите желания подтикват действията ти, ergo действаш егоистично.

  3. kanew Says:

    Това не е егоизъм а тепигьозлък/турцизъм=нахалство,безочливост, безсрамие/.
    Такъв човек не може да бъде превъзпитан.Баба ми разправяше, че такива хора, като бебета са ги целували много по врата.

  4. illa Says:

    Благодаря за коментарите! Всички тия аргументи и аз си ги изтъквам, когато разсъждавам по темата 🙂 Имам предвид и някои аргументи против. И да си призная, още не съм намерила за себе си равновесната точка.
    – Към Георги Ангелов:
    Въпреки че Айн (или Ейн – срещала съм различни транскрипции) Ранд е станала известна предимно с романите си, нейните философски възгледи имат влияние главно върху икономистите. Затова подчертах, че аз не съм икономист и не случайно дадох пример с пушенето. Това не е толкова икономически, колкото етичен проблем. Забраната за тютюнопушене, въпреки тълкуването на пушачите, не цели да ограничи свободата им сами да решават дали да се тровят. Забраната защищава правото на непушачите да не бъдат тровени. И докато самите непушачи не осъзнаят това си естествено право и проявяват толерантност, конкуренция по тази линия е невъзможна. Съгласна съм, че в случая проблемът не е на шофьора, а мой, защото се страхувам не само да му направя забележка, боя се, че дори да сезирам някой компетентен орган, това ще е безрезултатно. Та, да, точно за това става въпрос – има ли конкуренция между егоизмите и има ли правила, които да регулират тези конкурентни отношения? И, всъщност, правилата не стимулират ли конкуренцията като ограничават егоизмите? Пълен лаик съм. Само си задавам въпроси.
    – Към longanlon:
    Така ми се струва, може и да греша, но според мен глупостта в тези случаи се дължи на неспособността да си надвие човек над егоизма 🙂
    Иначе. Казах го – не съм склонна нито да преувеличавам ролята на егоизма, нито да я подценявам. В смисъл: разглеждам добротата като мъдрост, а не като опозиция или като ипостас на егоизма. Просто не ги противопоставям нещата.
    – Към kanew:
    О, това е интересен детайл – вярването за целувките по врата. Не бях чувала за това. Ще мисля за смисъла – защо точно по врата? Какво е символното значение на врата? Много интересно! Благодаря!
    Както и дали безочието е проблем на възпитанието… Също интересна тема.
    В предишния си отговор споменах, че смятам: в посочените от мен примери, според мен, простащината се дължи на егоизъм. На убедеността, че собствените ти желания са най-важното нещо във вселената и върховна несправедливост е те да бъдат ограничавани. Знам ли?


Вашият коментар

