За здравия разум и подвеждащата реклама

8 септември 2007

Противоречи ли на здравия разум:
– забраната да се сервира алкохол на непълнолетни?
– да е наказуемо носенето на полицейска униформа от човек, чиято длъжност не го изисква?
– да е наказуемо управляването на МПС след употреба на алкохол?
– забраната да упражняваш физическо насилие по отношение на собственото си дете?
Според мен, посочените забрани са си израз на здрав разум, а не му противоречат. Но не всички съгласни. Така да е – с много законови разпоредби не сме съгласни, важното е да ги спазваме.
Разбира се, не съм срещнала правна норма, забраняваща изказването на несъгласие с решението на законодателя по горните въпроси (с изключение на последния пример). За сметка на това има конституционно ограничение публично да се изразява мнение, чрез което се накърняват чужди права, разпалва се вражда или се призовава към насилие над личността, както и когато се накърняват добрите нрави.
Е, добре, човекът бил една седмица в САЩ и по-специално в градчето Ном (щат: Аляска; население: по-малко от 10 хил.) и решил, че американските порядки и в частност – тези, свързани с уважението към правата на другите (което той нарича „политическа коректност“) противоречат на здравия разум. Защото е забранено да караш пиян, например. Както и да е. Една седмица в градчето Ном (Аляска) е достатъчна за автора да дава заключения относно всички аспекти на съвременния живот в САЩ. Нищо чудно – ако се имаш за пророк и предвестник на идеологията на бъдещето, всичко ти става ясно от пръв поглед. Като на някои родни журналисти 🙂 Впрочем, въпросният автор също се е преквалифицирал и сега се подвизава като журналист. Написал е един куп книги с претенциите да оборват всички заблуждения на човешкия ум. В оригинал са публикувани от издателство със специализация в областта на охраната на труда, ученически пособия и пр. безспорно полезна литература. Първата творба на публициста му носи всеобща известност, ако не с друго, то със заглавието си, което аз не се решавам нито да произнеса, нито да напиша (кой каквото ще да казва, но нецензурният език не е нещо, което трябва да се насърчава).
След всичко казано дотук, издаденото от „Колибри“ произведение на визирания писател (не посочвам нито фамилията му, нито заглавието на произведението, за да не му правя реклама), разглеждано в контекста на всичко известно за него в родината му, би могло да бъде забавно за читателя. Стига той(читателят) да е наясно какво точно си купува. Всъщност, книгата предстои да излезе на пазара следващата седмица, но рекламната кампания вече е в ход: „блестяща и необикновена книга“, „една от най-необичайните книги, писани през последното десетилетие“, „както винаги, с аргументиран анализ на фактите и с убедителни исторически паралели“, „помага на читателя да види цялостната картина на историческите и социалнополитическите процеси“ и т.н. съобщава информационен сайт, който едва ли току-така е решил да ни направи съпричастни към продукцията на издателството.
„Колибри“ е уважавана издателска къща. Пак от същия сайт научаваме, че е излязла книгата „Корабът на глупците“ в превод на Иглика Василева. Похвално! Разбираемо е защо се налага да се пускат на пазара и по-комерсиални заглавия. Но струвало ли си е да се рискува доброто име на издателството за продукция, чиято конституционосъобразност е спорна? Да оставим това. Струва ли си тази продукция да се оповестява чрез заблуждаваща и непочтена реклама? Да не говорим пък за това, че текстът на издателската анотация е преведен от издателски и книжарски анонси, написани с оглед рекламирането на оригинала в родната страна на публициста. Дали са зачетени авторските права на изготвилите тези анотации и анонси?

Powered by ScribeFire.

6 Коментари “За здравия разум и подвеждащата реклама”

  1. longanlon Says:

    всъщност нямам никаква идея нито кой е автора, нито коя е книгата. ясно, че не искаш да му правиш реклама, ама няма да е зле някак да може да се разбере за какво изобщо говориш, нали?

  2. illa Says:

    Благодаря за линка! Човекът си направил труда да анализира. Аз не бих казала, че това си заслужава 🙂
    Всъщност, задавам въпроса дали издателството не следваше да даде повече информация за автора на съчинението? Защото, предвид имиджа на „Колибри“, нещата ми приличат на ситуация, при която във фирмен магазин на Адидас, например, да се продават китайски ментета без това да е обозначено.

  3. illa Says:

    @longanlon, в коментара преди твоя има линк към нещо като есе, посветено точно на тази книга. Но, ок – ето ти линк към новинарския сайт със съобщението, което съм цитирала: http://culture.actualno.com/news_121831.html.
    Пак подчертавам, че бих искала да поставя акцента върху начина, по който издателството представя книгата на публиката, а на върху самата книга.

  4. longanlon Says:

    На мене прессъобщението ми звучи интригуващо, както и нещата, върху които разсъждава книгата. Положението с политическата коректност, особено в САЩ но и в UK е стигнало направо абсурдни нива и далеч не е само този автор, който роптае срещу това.

  5. illa Says:

    Ами точно в това е въпросът – прессъобщението звучи интригуващо, но дали предоставя вярна и точна информация? Аз, например, считам, че информацията е непълна.


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: