Малко геополитика

18 януари 2006

Има ли българин, който да не се увлича от геополитика? Е, аз не съм изключение. И точно затова не ми се искаше да пиша по тия въпроси. Но ми попадна един анализ на STRATFOR… Кои са STRATFOR? Много сериозна организация. За съжаление, няма как да дам линк – достъпът до сайта им не е труден, щом аз успявам съвсем легално да го чета. Но познанията ми не стигат до там да преодолея ограниченията, та да мога да посоча директен линк към конкретна публикация.

Както и да е. Пред очите ми анализът за политиката на Иран. Авторът George Friedman обощава причините за предизвикателното поведение на иранския президент по следния начин:

„1. [най-очарователната причина-б.м.] Махмуд Ахмадинеджад е душевноболен и иска да бъде атакуван, като причината е в тежкото му детство;

2. Иранците са започнали сложни дипломатически маневри и това е част от тях;

3. Иранците мислят, че ще придобият ядрено оръжие преди да бъдат атакувани от Израел;

4.  Иранците – в действителност и съвсем рационално, искат да бъдат атакувани от Израел или САЩ по въздуха.“

Заключението е следното:

„Накратко, дипломацията, която Иран практикува от началото на войната между Ирак и Иран до американското нашествие в Ирак, изглежда изчерпана. Иран си прави играта, за да обсеби контрола върху революционният ислям в своя полза и в полза на шиитите. По този начин, Техеран ще продължава да прави предизвикателни ходове, докато се надява да избягва контраатаките. От друга страна, ако има контраатаки, иранците ще вероятно бъдат способни да живеят и с това.“

Вашият коментар

